Aandacht voor geluk op de werkvloer, het lijkt hotter dan ooit.
Steeds meer bureaus en coaches omarmen het onderwerp. Congressen worden georganiseerd en nieuwe organisatie-theorieën ontstaan. Inmiddels zijn er ook al opleidingen tot Werkgelukdeskundigen gestart.
Is het gewoon alleen maar hip en modieus om te zeggen dat je hiermee aan de slag gaat als bedrijf? Of is er meer aan de hand in de arbeidsmarkt van deze tijd? Waardoor dringt dit onderwerp zich zo naar de voorgrond de laatste paar jaar?
Werkgeluk lijkt dan wel trendy, maar niet zonder reden! Dat is te verklaren op een paar manieren:
Maatschappelijke trend
Ten eerste is het er een grote maatschappelijke waarde: de toegenomen aandacht is een logisch gevolg van de rond 2000 ontstane Positieve Psychologie, die sindsdien een sterke groei heeft doorgemaakt. De positieve psychologie richt zich op de vraag wat de mechanismen en processen zijn achter optimaal functioneren van mensen, groepen, relaties en samenlevingen. Daar waar voorheen de psychologie zich vooral richtte op het bestuderen van disfunctioneren. Positieve psychologie richt zich op het upliften van het normale leven. Een shift in perspectief (aanvullend, niet ter vervanging van) van ‘Fixing what is wrong, naar building what is strong’. Het gaat hierbij niet enkel om het vergroten van geluk, maar om het verhogen van welzijn. Het is de wetenschap geworden van welzijn en optimaal functioneren. Het aantal wetenschappelijke publicaties is het laatste decennium dan ook enorm toegenomen. Zo krijgen gerelateerde onderwerpen zoals bijvoorbeeld geluk dan ook een steeds grotere belangstelling. De Verenigde Naties heeft in 2011 zo zelfs een resolutie aangenomen, waarin wordt gesteld dat geluk meer aandacht verdient naast de gebruikelijke economische factoren.
Millenials en hun behoeften
Daarnaast vraagt de toetreding van Millenials tot de arbeidsmarkt om meer zingeving, plezier en passie in het werk. En wordt het ook nog eens mogelijk om via websites als Glassdoor en Indeed je werkgever een rating te geven die zichtbaar is voor de hele wereld.
Investeren in werkgeluk is een Win-win situatie voor alle betrokkenen
En on top of all: mensen en bedrijven beginnen de laatste jaren te begrijpen (en dat is inmiddels al onomstotelijk aangetoond) dat gelukkige medewerkers en gelukkig werkende teams niet een gevolg zijn van, maar een sleutelfactor zijn tot succes in prestaties. Want naar buiten toe positieve waarde voor klanten en groei voor het bedrijf creëren, dát kan alleen maar als dat er binnenin bedrijven ook aandacht is voor waarde. Als medewerkers kunnen (en willen!) groeien en weten wat hen waarde(n)vol maakt.
Nu maar hopen dat dit, zoals zoveel trends, niet een stille dood gaat sterven, maar meer een symptoom is van een échte verandering in de werkende wereld: het welzijn van de mensen centraal stellen. En dat betekent écht niet dat iedereen voortdurend met een big smile on his or her face hoeft rond te lopen…..
Nee, dat betekent gewoon, dat je als medewerker, als manager en als teamlid, weet wat werkt voor de medewerker. Wat werkt qua energie, qua ambitie, ‘what makes them tick’. En….. ‘What doesn’t make them tick’? Of erger nog: waar lopen ze op leeg?
Weten wat iemand drijft in zijn of haar werk, is essentieel voor groei en geluk. Zelf, als manager, maar óók als teamlid, als collega’s! Want als die groei en ontwikkeling, dat werken met drive overwegend in een positieve vibe kan gebeuren, ontstaat er zo ook nog eens een ‘positive vibe tribe’ die ook nog eens succesvol is! Daarbij zijn relaties met collega’s en soepele samenwerking essentieel, omdat we elkaar op het werk ongemerkt helaas best vaak in de weg kunnen zitten.
Hoe is dat bij jullie?
Hebben jullie, in het team, aandacht voor hoe je collega in zijn of haar werkvel zit?
Weet jij als manager van je teamleden of ze gelukkig zijn op het werk? En met gelukkig bedoelen we dus niet de Positivo van van Kooten en de Bie, maar of je teamleden energie krijgen van hun werk of er juist op leeg lopen?
Maken jullie met elkaar meer mogelijk? Meer resultaat, met meer geluk, plezier en energie?
Maak van werkgeluk (of werkwelzijn, optimaal werken, energie in het werk, engagement, hoe je het ook wilt noemen), eens een onderwerp van gesprek. Om te kijken hoe werken en samenwerken (nog) beter en prettiger kan. Omdat je optimistisch bent over werk!
Werkgeluk: wat anders dan medewerkerstevredenheid
Hoe zit dat nou in Nederland? Terwijl we als Nederland wel vrij hoog met een plek in de top 10 van meest gelukkige landen ter wereld scoren, blijkt er qua werkgeluk volgens alle onderzoeken nog steeds veel winst te behalen!
Ook uit eigen ervaring snappen steeds meer organisaties inmiddels zelf ook wel dat tevreden medewerkers niet perse gelukkige medewerkers zijn. Dat tevreden medewerkers absoluut niet hetzelfde zijn als gemotiveerde medewerkers die energiek met hun werk bezig zijn. Het kan best heel bevredigend zijn voor een medewerker om comfortabel en tevreden te genieten van alle mooie arbeidsvoorwaarden. Maar is hij of zij dan ook geneigd om af en toe die extra stap te zetten om waarde buiten zichzelf te creëren en toe te voegen? Of voelt de baan als een comfortabele lekkere stoel? Potentiële groei komt dan lang niet altijd tot bloei. Het lijkt er verdacht veel op dat, als tevredenheid centraal staat, gemakzucht op de loer ligt. Daarbij komt, dat inmiddels keer op keer wetenschappelijk onderzoek steeds maar helderder maakt, dat echt bevlogen en gelukkige medewerkers veel meer van zichzelf geven en dat zowel medewerker als organisatie daar ten volle profijt van hebben. En dat er zowel groei van medewerkers als van het bedrijf ontstaat! Werkgeluk gaat dan ook echt niet alleen maar over plezier (alhoewel ook dat belangrijk is!). Wij hanteren graag de definitie van Shawn Achor, Harvard professor in Happiness:
Happiness is the joy you feel striving toward your potential.
- Verder is stress helaas al jaren beroepsziekte nummer 1. En beseffen steeds meer bedrijven en organisaties, maar ook overheid en maatschappij, dat het aanpakken van dit probleem aandacht nodig heeft. Werkgeluk draagt in hoge mate bij aan de gezondheid van medewerkers als het gaat om beroepsgerelateerde stress. In organisaties die werkgeluk centraal stellen, is ziekteverzuim aantoonbaar lager.
- Maar als puntje bij paaltje komt, dan hebben organisaties binnenkort gewoon niet eens meer een keuze. De arbeidsmarkt dwingt, nu nog zacht, maar straks met kracht, steeds meer aandacht af voor betekenisvol, gelukkig en plezierig werken. Met zijn allen krijgen we nu al, door alle ontwikkelingen in de wereld met de bijbehorende uitdagingen, steeds meer moeite met een blinde focus op status en succes. Steeds vaker willen we onszelf zien groeien door zinvol, prettig, flexibel en in vrijheid te werken. En we willen iets bijdragen.
Steeds duidelijker wordt dan ook dat investeren in werkgeluk straks niet eens meer optioneel, maar echt een noodzaak zal zijn. Gelukkig is werkgeluk op verschillende manieren te vergroten en te bevorderen. Dat is niet moeilijk, maar kost wel moeite en is echt een bewuste keuze. Meer weten over hoe?